Критерії оцінювання виразного
читання напам’ять
Рівні навчальних досягнень |
Критерії оцінювання |
|
Початковий |
1 |
Учень
монотонно читає напам’ять лише окремі фрази художнього тексту. |
2 |
Учень
невиразно читає напам’ять невеличкий фрагмент рекомендованого для вивчення
твору. |
|
3 |
Учень
читає напам’ять недостатній за обсягом уривок твору зі значною кількістю
фактичних мовленнєвих помилок. |
|
Середній |
1 |
При
читанні напам’ять твору учень допускає значну кількість помилок різного
характеру. |
2 |
Учень
читає вивчений напам’ять твір зі значними змістовими неточностями, порушенням
правил техніки мовлення. |
|
3 |
Учень
читає напам’ять художній твір з окремими орфоепічними та змістовими огріхами. |
|
Достатній |
1 |
При
читанні напам’ять твору учень правильно, чітко передає зміст твору, але
виконує його невиразно, монотонно. |
2 |
Вивчений
напам’ять твір учень читає з окремими декламаційними огріхами. |
|
3 |
Учень
виразно читає напам’ять вивчений твір, але час від часу допускає змістові
неточності. |
|
Високий |
1 |
Учень
виразно, без помилок та неточностей, декламує твір напам’ять. |
2 |
Вивчений
напам’ять твір учень декламує, виявляючи індивідуальне розуміння тексту, своє
ставлення до прочитаного. |
|
3 |
Читання
напам’ять твору учнем відзначається високим рівнем артистизму, мовленнєвої
вправності. Учень виявляє особисте ставлення до прочитаного, може
сформулювати і висловити своє «надзавдання» (мету) читання твору. |
Критерії оцінювання контрольних творів
|
Бали |
Вимоги до оцінювання навчальних
досягнень учнів |
Грамотність |
|
Припустима кількість орфографічних
і пунктуаційних помилок |
Припустимакількістьлексичних,
граматичних істилістичних |
|||
Початковий |
1 |
Побудованому учнем (ученицею) тексту бракує
зв’язності й цілісності, урізноманітнення потребує лексичне та граматичне
оформлення роботи |
15-16 і більше |
9-10 |
2 |
Побудоване учнем (ученицею) висловлювання
характеризується фрагментарністю, думки викладаються на елементарному рівні;
потребує збагачення й урізноманітнення лексика і граматична будова мовлення |
13-14 |
||
3 |
Учневі (учениці) слід працювати над виробленням
умінь послідовніше й чіткіше викладати власні думки, дотримуватися змістової
та стилістичної єдності висловлювання, потребує збагачення та
урізноманітнення лексика й граматична будова висловлювання |
11-12 |
||
Середній |
4 |
Висловлювання учня (учениці) за обсягом складає дещо
більше половини від норми і характеризується певною завершеністю, зв’язністю;
розкриття теми має бути повнішим, ґрунтовнішим і послідовнішим; чіткіше мають
розрізнюватися основна та другорядна інформація; потребує урізноманітнення
добір слів, більше має використовуватися авторська лексика |
9-10 |
7-8 |
5 |
За обсягом робота учня (учениці) наближається до
норми, загалом є завершеною, тему значною мірою розкрито, проте вона потребує
глибшого висвітлення, має бути увиразнена основна думка, посилена єдність
стилю, мовне оформлення різноманітнішим |
7-8 |
||
6 |
За обсягом висловлювання учня (учениці) сягає норми,
його тема розкривається, виклад загалом зв’язний, але учневі ще слід
працювати над умінням самостійно формулювати судження, належно їх
аргументувати, точніше добирати слова й синтаксичні конструкції |
5-6 |
||
Достатній |
7 |
Учень (учениця) самостійно створює достатньо повний,
зв’язний, з елементами самостійних суджень текст, вдало добирає лексичні
засоби, але ще має вдосконалювати вміння чітко висвітлювати тему, послідовно
її викладати, належно аргументувати основну думку |
4 |
5-6 |
8 |
Учень
(учениця) самостійно будує достатньо повне, осмислене висловлювання, загалом
ґрунтовно висвітлює тему, добирає переконливі аргументи на їх користь, проте
ще має працювати над урізноманітненням словника, граматичного та
стилістичного оформлення роботи |
3 |
||
9 |
Учень
(учениця) самостійно будує послідовний, повний, логічно викладений текст;
загалом розкриває тему, висловлює основну думку; вдало добирає лексичні
засоби, проте ще має працювати над умінням виразно висловлювати власну
позицію і належно її аргументувати |
1+1 (негруба) |
||
Високий |
10 |
Учень (учениця) самостійно будує послідовний, повний
текст, ураховує комунікативне завдання, висловлює власну думку, певним чином
аргументує різні погляди на проблему, робота відзначається багатством
словника, граматичною правильністю, дотриманням стильової єдності й
виразності тексту |
1 |
3 |
11 |
Учень (учениця) самостійно будує послідовний, повний
текст, ураховує комунікативне завдання; аргументовано, чітко висловлює власну
думку, зіставляє її з думками інших, уміє пов’язати обговорюваний предмет із
власним життєвим досвідом, добирає переконливі докази для обґрунтування тієї
чи іншої позиції з огляду на необхідність розв’язувати певні життєві
проблеми; робота відзначається багатством словника, точністю слововживання,
стилістичною єдністю, граматичною різноманітністю |
1
(негруба) |
2 |
|
12 |
Учень
(учениця) самостійно створює яскраве, оригінальне за думкою та оформленням
висловлювання відповідно до мовленнєвої ситуації; повно, вичерпно висвітлює
тему; аналізує різні погляди на той самий предмет, добирає переконливі
аргументи на користь тієї чи іншої позиції, використовує набуту з різних
джерел інформацію для розв’язання певних життєвих проблем; робота
відзначається багатством слововживання, граматичною правильністю та
різноманітністю, стилістичною довершеністю |
– |
1 |
Критерії оцінювання есе
Критерії
оцінювання змісту есе Вимоги до
оцінювання навчальних досягнень змісту |
Кількість балів за зміст |
Критерії оцінювання мовного оформлення есе |
|||||||
Орф., пункт. пом. |
Лексичні, граматичні, стиліс-тичні |
Кількість балів за мовне оформлення |
|||||||
Побудованому учнем (ученицею) тексту бракує
зв'язності й цілісності, урізноманітнення потребує лексичне та граматичне
оформлення роботи; теза не відповідає запропонованій темі; не наведено
жодного аргументу |
1 |
13 і більше |
9-10 і більше |
1 |
|||||
Побудоване учнем (ученицею) висловлення
характеризується фрагментарністю, думки викладаються на елементарному рівні;
потребує збагачення й урізноманітнення лексика і граматична будова мовлення;
теза не відповідає за пропонованій темі; наведені аргументи не є доречними;
прикладу немає або він не є доречним. |
2 |
12 |
9-10 і більше |
2 |
|||||
Учневі (учениці) слід працювати над виробленням
умінь послідовніше й чіткіше викладати власні думки, дотримуватися змістової
та стилістичної єдності висловлення, потребує збагачення та урізноманітнення
лексика й граматична будова висловлення; теза частково відповідає
запропонованій темі; наведений аргумент не випливає з тези; приклад не є
доречним; висновок сформульовано нечітко. |
3 |
11 |
9-10 |
3 |
|||||
Висловлення учня (учениці) за обсягом складає дещо
більше половини від норми и характеризується певною завершеністю, зв'язністю;
чіткіше мають розрізнюватися основна та другорядна інформація; висновок лише
частково відповідає тезі або не пов'язаний з аргументами; є недоліки за
сімома показниками: посереднє розуміння теми; порушення послідовності
побудови твору; рівень словникового запасу нижче середнього; відносна
стильова єдність твору; не сформульовано вправно тезу; наведено один
аргумент. |
4 |
9-10 |
9-10 |
|
|||||
За обсягом робота учня (учениці) наближається до
норми, загалом є завершеною, тему значною мірою розкрито; не сформульовано
вправно тезу; наведено один аргумент; приклад непереконливий; висновок лише
частково відповідає тезі,не пов'язаний з аргументом та прикладом; трапляються
недоліки за низкою показників (до шести):роботі властива поверховість
висвітлення теми, не простежується основна думка, відносно струнка побудова
твору, середній рівень словникового запасу, бракує стильової єдності. |
5 |
7-8 |
7-8 |
5 |
|||||
За обсягом висловлення учня (учениці) сягає норми,
його тема розкривається, виклад загалом зв'язний; учень (учениця) наводить
один доречний аргумент; наводить непереконливий приклад;висновок лише
частково відповідає тезі або не пов'язаний з аргументами та прикладами;
робота характеризується недоліками зап'ятьма показниками: помітний її
репродуктивний характер, відсутня самостійність суджень, їх аргументованість,
добір слів не завжди вдалий,учень (учениця) неточно добирає слова й
синтаксичні конструкції, |
6 |
5-6 |
7-8 |
6 |
|||||
Учень (учениця) самостійно створює достатньо повний,
зв'язний, з елементами самостійних суджень текст, формулює тезу, яка
відповідає запропонованій темі; наводитьодин доречний аргумент; вдало добирає
лексичні засоби; висновок відповідає запропонованій темі; роботі є недоліки
(до чотирьох):відхилення від теми, порушення послідовності її викладу;
висловлювання не завжди конкретне, просторовий виклад міркувань, не під кріплених
фактичним матеріалом;нелогічне розташування абзаців,переходи між ними не є
умотивовані; основна думка не арґументується. |
7 |
4 |
6 |
7 |
|||||
Учень (учениця) самостійно будує достатньо повне,
осмислене висловлення, загалом ґрунтовно висвітлює тему, формулює тезу, яка
відповідає запропонованій темі;наводить один доречний аргумент;приклад не
конкретизований; висновок відповідає запропонованій темі; трапляються
недоліки за трьома показниками: невміння пов'язати предмет обговорення із
сучасністю, не добирає переконливі докази для обґрунтування певного явища,
відносне багатство словникового запасу, робота не відзначається
різноманітністю та чіткістю слововживання. |
8 |
3 |
5 |
8 |
|||||
Учень (учениця) самостійно будує послідовний,
повний, логічно викладений текст; формулює тезу,яка відповідає запропонованій
темі; загалом розкриває тему, висловлює основну думку; наводить один доречний
аргумент; вдало добирає лексичні засоби; наводить один доречний приклад;
висновок відповідає запропонованій темі; у роботі виявлені недоліки за двома
показниками: тезу чітко не сформульовано, відсутність виразної особистої
позиції, належної її аргументації тощо. |
9 |
1+1(негруба) |
4 |
9 |
|||||
Учень (учениця) самостійно будує послідовний, повний
текст, ураховує комунікативне завдання, чітко формулює тезу; певним чином
аргументує різні погляди на проблему, наводить два доречні й переконливі
аргументи, приклади; неординарна побудова твору, робота відзначається
багатством словника, граматичною правильністю, дотриманням стильової єдності
й виразності тексту, але за одним із критеріїв допущено помилку; висновок
відповідає запропонованій темі й випливає зі сформульованої тези, аргументів
і прикладів. |
10 |
1 |
3 |
10 |
|||||
Учень (учениця) самостійно будує послідовний, повний
текст, ураховує комунікативне завдання; вправно формулює тезу; аргументовано,
чітко висловлює власну думку,зіставляє її з думками інших, уміє пов'язати
обговорюваний предмет із власним життєвим досвідом, наводить два доречні и
переконливі аргументи для обґрунтування тієї чи іншої позиції з огляду на
необхідність розв'язувати певні життєві проблеми; приклади конкретизовані;
робота відзначається багатством словника, точністю слововживання,
стилістичною єдністю, граматичною різноманітністю; висновок відповідає
запропонованій темі й випливає зі сформульованої тези, аргументів і
прикладів. |
11 |
1 негруба |
2 |
11 |
|||||
Учень (учениця) самостійно створює яскраве,
оригінальне за думкою та оформленням висловлення відповідно до мовленнєвої
ситуації; повно, вичерпно висвітлює тему; вправно формулює тезу; аналізує
різні погляди на той самий предмет, наводить два доречні аргументи,
використовує набуту з різних джерел інформацію для розв'язання певних
життєвих проблем; приклади переконливі, конкретизовані; цілісний, послідовний
і несуперечливий розвиток думки (логічність і послідовність викладу);
висновок відповідає запропонованій темі и органічно випливає зі
сформульованої тези, аргументів і прикладів; робота відзначається багатством
слововживання та художньою цінністю. |
12 |
- |
1 |
12 |
|||||
Рівні |
Бали |
ПОМИЛКИ за зміст (З) |
Грамотність |
|
І + V |
Л + Г + Ст. |
|||
І |
1 |
Окремі речення |
15 — 16, > |
9 — 10 |
|
2 |
Окремі фрагменти |
13 — 14 |
|
|
3 |
Менше ½ норми |
11 — 12 |
|
ІІ |
4 |
7 |
9 — 10 |
7 — 8 |
|
5 |
6 |
7 — 8 |
|
|
6 |
5 |
5 — 6 |
|
|
7 |
4 |
4 |
5 — 6 |
|
8 |
3 |
3 |
|
|
9 |
2 |
1 + 1 (негр.) |
|
ІV |
10 |
1 |
1 |
3 |
|
11 |
— |
1 (негр.) |
2 |
|
12 |
— |
— |
1 |
Критерії
оцінювання мовленнєвої діяльності
I. Аудіювання (слухання-
розуміння)
Клас |
Обсяг та час
звучання текстів, що належать до |
|||
художнього стилю |
інших стилів |
|||
5-й |
400-500 слів |
4-5 хвилин |
300-400 слів |
3-4 хвилин |
6-й |
500-600 |
5-6 |
400-500 |
4-5 |
7-й |
600-700 |
6-7 |
500-600 |
5-6 |
8-й |
700-800 |
7-8 |
600-700 |
6-7 |
9-й |
800-900 |
8-9 |
700-800 |
7-8 |
10-й |
900-1000 |
9-10 |
800-900 |
8-9 |
11-й |
1000-1100 |
10-11 |
900-1000 |
9-10 |
12-й |
1100-1200 |
11-12 |
1000-1100 |
10-11 |
Рівень |
Бали |
Характеристика
складених учнями діалогів |
Початковий(Бали
цього рівня одержують учні, успіхи яких у самостійному складанні діалогу поки
що незначні) |
1 |
В учня
виникають значні труднощі у підтриманні діалогу. Здебільшого він відповідає
на запитання лише “так” чи “ні” або аналогічними уривчастими реченнями
ствердного чи заперечного характеру. |
2 |
Учень
відповідає на елементарні запитання короткими репліками, що містять недоліки
різного характеру, але сам досягти комунікативної мети не може. |
|
3 |
Учень бере
участь у діалозі за найпростішою за змістом мовленнєвою ситуацією, може не
лише відповідати на запитання співрозмовника, а йформулювати деякі запитання,
припускаючись помилок різного характеру. Проте комунікативна метадосягається
ним лише частково. |
|
Середній
(Балів цього рівня заслуго-вують учні, які досягли певних результатів у
складанні діалогу за двома-чотирма показниками з нескладної теми, але за
іншими критеріями результати поки що незначні) |
4 |
Учень бере
участь у діалозі з нескладної за змістом теми, в основному досягає мети
спілкування, проте репліки його недостатньо вдалі, оскільки не враховують
належним чином ситуацію спілкування, не відзначаються послідовністю,
доказовістю; трапляється чимало помилок у доборі слів, побудові речень, їх інтонуванні
тощо. |
5 |
Учень бере
участь у діалозі за нескладною за змістом мовленнєвою ситуацією,додержує
елементарних правил поведінки в розмові, загалом досягає комунікативної мети,
проте допускає відхилення від теми, мовлення його характеризується
стереотипністю, недостатньою різноманітністю іпотребує істотної корекції
тощо. |
|
6 |
Учень
успішно досягає комунікативної мети в діалозі з нескладної теми, його репліки
загалом є змістовними,відповідають основним правилам поведінки у розмові,
нормам етикету, проте їм не вистачає самостійності суджень, їх аргументації,
новизни, лаконізму в досягненні комунікативної мети, наявна певна кількість
помилок у мовному оформленні реплік тощо. |
|
Достатній
(Балів цього рівня заслуговують учні, які самостійно, у цілому вправно за
більшістю критеріїв склали діалог з теми, що містить певну проблему, продемонстрували
належну культуру спілкування, проте за деякими з критеріїв(від 2-х до 4-х) їх
мовлення ще містить певні недоліки ) |
7 |
Діалогічне
мовлення учня за своїм змістом спрямовується на розв’язання певної проблеми,
загалом є змістовним, набирає деяких рис невимушеності; з’являються елементи
особистісної позиції щодо предмета обговорення, правила спілкування в цілому
додержуються, але ще є істотні недоліки(за 4-ма критеріями): невисокий рівень
самостійності й аргументованості суджень, можуть траплятися відхилення від
теми,помилки в мовному оформленні реплік тощо. |
8 |
Учень
загаломвправно бере участь у діалозі за ситуацією, що міститьпевну проблему,
досягаючи комунікативної мети, висловлює судження і певною мірою аргументує
їх з допомогою загальновідомих фактів, у діалозі з’являються елементи оцінних
характеристик, узагальнень, що базуються на використанні прислі’їв і
приказок, проте допускаються певні недоліки за кількома критеріями(3-ма). |
|
9 |
Учні
самостійно складають діалог з проблемної теми, демонструючи загалом достатній
рівень вправності і культури мовлення (чітко висловлюютьдумки, виявляють
вміння сформулювати цікаве запитання, дати влучну, дотепну відповідь,
здебільшого виявляють толерантність, стриманість, коректність у разі незгоди
з думкою співрозмовника), але в діалозі є певні недоліки за 2-ма критеріями,
наприклад: нечітко виражається особиста позиція співбесідників,аргументація
не відзначається оригінальністю тощо. |
|
Високий
(Балів цього рів -ня заслуговують учні, які проде-монстрували високу культуру
спілкування, переконливо аргументуючи свої думки з приводу проблемної теми,
даючи можливість висловитися партнеру по діалогу; змогли зіставити різні
погляди на той самий предмет, навести аргументи “за“ і “проти“ в їх
обговореннітощо) |
10 |
Учні
складають діалог за проблемною ситуацією, демонструючи належний рівень
мовленнєвої культури, вмінняформулюватидумки, обгрунтовуючивласну позицію,
виявляють готовність уважно і доброзичливо вислухати співрозмовника, даючи
можливість висловитися партнеру по діалогу; додержуються правил мовленнєвого
етикету; структура діалогу, мовне оформлення реплік діалогу звичайно
відповідає нормам, проте за одним з критеріїв можливі певні недоліки. |
11 |
Учні
складають діалог, самостійно обравши аспект запропонованої теми(або ж самі
визначаютьпроблему для обговорення), переконливо й оригінально аргументують
свою позицію, зіставляють різні погляди на той самий предмет, розуміючи при
цьому можливість інших підходів до обговорюваної проблеми,виявляють повагу до
думки іншого; структура діалогу, мовне оформлення реплік діалогу відповідає
нормам. |
|
12 |
Учні
складають глибокий за змістом і досконалий за формою діалог, самостійно
обравши аспект запропонованої теми(або ж самі визначаютьпроблему для
обговорення), демонструючи вмінняуважно і доброзичливо вислухати
співрозмовника, коротко, виразно, оригінально сформулювати свою думку,
дібрати цікаві, влучні, дотепні, переконливі аргументи на захист своєї
позиції, у тому числі йз власного життєвого досвіду, зіставити різні погляди
на той самий предмет;здатні змінити свою думку в разі незаперечних аргументів
іншого; додержуються правил поведінкиімовленнєвого етикету в розмові. |
Критерії
оцінювання читання вголос
Рівень |
Бали |
Характеристика читання |
Початковий |
1 |
Учень читає, не
зв’язуючи слова між собою інтонаційно, не відділяючи одне речення від іншого,
припускається значної кількості помилок на заміну, перестановку, пропуск
(складів, слів); вимовляє в багатьох випадках слова відповідно до їх
написання, а не до норм вимови; швидкість читання в кілька разів нижча за
норми. |
2 |
Учень
читає, відриваючи окремі слова одне від одного, не завжди відділяє одне
речення від іншого; припускається помилок на заміну, перестановку, пропуск
(складів, слів); вимовляє в багатьох випадках слова відповідно до їх
написання, а не до норм вимови; швидкість читання складає орієнтовно третину
від норми. |
|
3 |
Читання характеризується
певним рівнем зв’язності, який проте ще недостатній, як і темп, що
наближається до половини норми. Допускається ще велика кількість помилок
різного характеру. |
|
Середній |
4 |
Учень читає, зі
швидкістю, що дещо перевищує половину норми, поділяючи текст на речення, але
припускається значної кількості помилок в інтонуванні речень різних типів;у
поділі речень на смислові частини, неправильно ставить логічний наголос;
припускається орфоепічних помилок; читання не досить плавне. |
5 |
Учень читає зі
швидкістю, що наближається до норми, в основному правильно інтонуючи кінець
речення, але припускається помилок у поділі речень на смислові частини,
логічному наголошуванні слів, а також в інтонуванні речень певної синтаксичної
будови (за програмою відповідного класу); припускається орфоепічних
помилок;читання не досить плавне. |
|
6 |
Учень читає зі
швидкістю, що відповідає нормі, правильно інтонуючи кінець речення, логічно
наголошуючи слова, але робить окремі помилки в поділі речень на смислові
частини та вінтонуванні речень певної синтаксичної будови (за програмою
відповідного класу); припускається орфоепічних помилок; читання не досить
плавне. |
Достатній |
7 |
Учень читає зі
швидкістю в межах норми, у цілому плавно, правильно інтонуючи речення певної
синтаксичної будови (за програмою відповідного класу), роблячи логічні
наголоси; поділ речення на смислові відрізки в цілому логічно правильний, але
цей поділ не пристосований до особливостей слухацької аудиторії; емоційне
забарвлення тексту в читанні відсутнє; є орфоепічні помилки. |
8 |
Учень читає швидко,
плавно, досить правильно інтонуючи речення певних синтаксичних структур,
роблячи логічні наголоси; поділ речення на смислові відрізки логічно
правильний, але не завжди пристосований до особливостей слухацької аудиторії;
темп, тембр, гучність читання не пов'язані з певним комунікативним завданням;
емоційне забарвлення тексту наявне, але воно не виявляє авторського задуму; є
орфоепічні помилки. |
|
9 |
Учень читає швидко,
плавно, правильно інтонуючи речення різної синтаксичної будови; поділ речення
на смислові відрізки та логічне наголошування слів правильні, але в окремих
випадках темп, тембр, гучність читання не пов'язані з відповідним
комунікативним завданням; емоційне забарвлення недостатньо виявляє авторський
задум;можуть бути орфоепічні помилки. |
|
Високий |
10 |
Учень читає виразно,
з гарною дикцією; інтонація (поділ речень на смислові частини, логічне
наголошування слів, мелодика речень різної синтаксичної будови), емоційне
забарвлення, тембр, темп, гучність читання відтворюють авторський задум,
стильові характеристики тексту, але в читанні можуть бути окремі
недоліки(наприклад, недостатньо враховано комунікативне завдання, особливості
слухацької аудиторії), незначні орфоепічні огріхи. |
11 |
Читання учня
повністю відповідає усім зазначеним вище критеріям (глибоке проникнення у
зміст прочитаного, бездоганне дотримання орфоепічних, інтонаційних норм,
виразна передача авторського задуму, стильових характеристик тексту,
врахування комунікативного завдання, особливостей слухацької аудиторії). |
|
12 |
Учень читає
винятково виразно, з гарною дикцією; глибоко й тонко відтворюючи емоційне
забарвлення, авторський задум, стильові характеристики тексту; вміло виконує
комунікативне завдання, визначене вчителем або самостійно. |
Критерії оцінювання читання
Клас |
Швидкість читання мовчки |
5-й |
100 – 150 |
6-й |
110 – 180 |
7-й |
120 – 210 |
8-й |
130 – 240 |
9-й |
140 – 270 |
10-й |
150 – 300 |
11-й |
160 – 330 |
12-й |
170 – 360 |
Швидкість читання при
виведенні бала за цей вид мовленнєвої діяльності враховується таким чином: бали
7-12 може одержати лише той учень, швидкість читання у якого не нижча, ніж
мінімальний показник у нормативах для відповідного класу. Той, хто не виконує зазначених
норм, одержуєна два бали менше. Наприклад: за вибір 10 правильних відповідей
учень 7 класу повинен одержати 10 балів; але якщо він читає зі швидкістю,
меншою 120 слів за хвилину, то йому виставляється не 10, а 8 балів.
У цілому оцінювання
здійснюється з огляду на те, що за цей вид мовленнєвої діяльності учень може
одержати від 1 балу (за сумлінну роботу, яка ще не дала задовільного
результату) до 12 балів (за правильні відповіді на запитання тестового
характеру та належну швидкість читання). У тому разі, коли учень з певних
причин не виконав роботу, він має пройти перевірку додатково з тим,щоб одержати
відповідний бал
Немає коментарів:
Дописати коментар